EL CREMALLERA DE NÚRIA
HISTÒRIA
1917: Es parla de la necessitat
d’una carretera o un funicular que pugi fins a la vall de Núria.
1924: L’empresa (FMGP) analitza la
possibilitat d’un ferrocarril des de Ribes fins Núria.
1926: El govern aprova el projecte d’aquesta
línia de ferrocarril.
1928: El 24 de maig s’inicien les
obres de la línia de ferrocarril.
1931: El 22 de març s’inaugura el
cremallera.
El cremallera de Núria utilitza un
mecanisme diferent que es basa en l’ajuda d’un acoblament mecànic. Consisteix
en una barra dentada situada a l’eix de la via. Un tercer rail que circula pel
mig de l’estructura.
D’aquesta manera, el ferrocarril pot
superar la pendent de la muntanya sense
tindre cap mena de problema per circular.
Aquest mecanisme és propi de llocs
on hi ha una pendent pronunciada de més del 8%. Per exemple, aquest trens de
cremallera són molt utilitzats a països alpins, especialment, Suïssa.
CARACTERÍSTIQUES
El cremallera de Núria comença el
seu recorregut a Ribes de Freser (970 metres) i acaba a la cota de 1964 metres
a la Vall de Núria.
Té un recorregut de 12,5 quilòmetres
i supera un desnivell de 1059 metres. Aquest recorregut inclou diversos
viaductes i túnels que en faciliten la circulació i la seguretat del trajecte
que realitza el cremallera.
Els primers 5,5 quilòmetres es fan a
través del sistema rails tradicional i la resta del trajecte funciona com un
tren cremallera que supera una rampa del 15%.
IMPACTE SOCIAL
Durant la seva construcció i el seu
funcionament, el cremallera de Núria no només ha influït sobre la societat de
la comarca, sinó també a gran part de la societat catalana i fins i tot a
alguns territoris de l’Estat Espanyol.
En primer lloc, el ferrocarril de Núria
va revolucionar a Catalunya ja que va anar agafant molt més prestigi i podia
fer a Catalunya internacional o estar reconeguda mundialment.
En segon lloc, aquesta estructura va
difondre encara més el nivell cultural de Catalunya i va permetre que moltes
persones poguessin conèixer la Vall de Núria i ampliar encara més el seu camp
de cultura catalana.
I per acabar, va causar un augment
turístic ja que la Vall de Núria ha estat reconeguda com un símbol català però
sobretot gràcies al cremallera molta gent ha pogut accedir a aquest lloc ja que
no hi ha cap altre mitjà per aconseguir-ho.
IMPACTE ECONÒMIC
Des de 1928, el cremallera de Núria
ha sigut un gran esdeveniment no només socialment sinó també en el camp de la
econòmica.
Pes a que alguna vegada ha tingut
algun problema, el cremallera sempre ha sigut una gran importància econòmica ja
que és l’únic mitjà per arribar a Núria i per això tothom passa per viatjar
fins allà amb el cremallera.
El cremallera de la Vall de Núria té
un gran impacte econòmic ja que recapta bona part dels diners de tota la gent,
que vulgui contemplar el paisatge de tant preciosa vall.
Tot això, resulta positiu per la
comarca ja que gràcies als diners recollits del cremallera poden ajudar no
només en el manteniment de la infraestructura sinó també per estalviar en cas
que en el futur tingués lloc algun canvi o alguna una idea oposada.
No hay comentarios:
Publicar un comentario